Beleggen in groeiaandelen? Dit is de ultieme startersgids

Beleggen in groeiaandelen als een baas? In deze startersgids probeer ik je te laten zien wat er komt kijken bij beleggen in zogenaamde growth stocks.

Heel simpel gezegd zijn er twee soorten beleggers:

  1. Waardebeleggers. Bij waarde beleggen draait het om investeren in, je raad het al… waarde! De verwachting is om relatief kleine winsten te genereren over een lange periode, met een zo laag mogelijk risico in degelijke bedrijven.
  2. Groeibeleggers. Zij beleggen in groeiaandelen van vaak nieuwe bedrijven, met als doel grote winsten te behalen in een kortere periode. Uiteraard met de nodige risico’s.

Levert waardebeleggen meer op dan beleggen in groeiaandelen?

Dat is een lastig vraag, want wat 70 jaar geleden een groeiaandeel was, is nu misschien wel een waarde aandeel geworden. Volgens de Bank of America heeft waardebeleggen sinds 1926 1.344.600% rendement opgeleverd tegenover 626.600% voor beleggen in groeiaandelen.

Maar zoals gezegd zijn die cijfers misleidend voor de belegger van nu, want de groeiaandelen uit de jaren 50 kunnen nu waarde aandelen zijn.

Een relevantere statistiek is dat growth stocks de afgelopen 10 jaar vele malen beter hebben gepresteerd dan value stocks. Kijk maar eens naar de grafiek hieronder.

Beleggen in waarde aandelen versus groeiaandelen
Blauw: Russell 1000 Growth – Oranje Russell 1000 Value

Nog niet overtuigd? Geen probleem. Iedereen heeft zijn eigen stijl van beleggen, maar als dit jouw interesse in beleggen in groeiaandelen heeft gewekt, lees dan vooral verder.

In deze mini cursus leer je alles over growth investing, inclusief mijn strategie voor het vinden van zogenaamde hyper growth winnaars, ongeacht de marktcondities.

Laten we beginnen met waar elke goede gids mee begint: de definitie!

Wat zijn groeiaandelen?

Tja de naam zegt het natuurlijk al; groeiaandelen zijn aandelen van bedrijven die sneller dan gemiddeld groeien. Maar de termen “sneller” en “gemiddeld” zijn niet voor iedereen hetzelfde.

Om de markt te verslaan moet je de S&P 500 verslaan. De index met de 500 grootste Amerikaanse bedrijven op basis van marktkapitalisatie. Het gemiddelde rendement van de grote indices ligt rond de 10% per jaar, dus dat is niet echt spannend.

Als individuele belegger wil je meer! En het verslaan van de markt met een kleine portfolio komt vaak aan op dat ene aandeel dat explodeert en meerdere keren over de kop gaat. 1 of 2x is leuk, maar wat dacht je van 100x?

Dit betekent dat beleggers die naar groeimarkten kijken als tech, nog steeds de superheroes uit die sector moeten zien te pikken. Want ook al stijgt een aandeel met 10%, het is geen groei aandeel als het zijn concullega’s in de markt niet verslaat.

Dat is ook waarom de meeste beleggers in groeiaandelen kijken naar bepaalde sectoren en niet de markt als geheel. Zoek dus naar bedrijven die qua omzetgroei hun sectorgenoten verslaan en niet alleen de S&P 500.

Dit zijn de kenmerken van groeiaandelen

Naast snelle groei hebben groeiaandelen nog een paar overeenkomsten.

Onderdeel van een groeiende sector 

In het Engels zeggen ze “A rising tide lifts all boats”. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk de opkomst van het internet, waar legendarische groeiaandelen als Facebook en Amazon uit zijn gekomen.

Dat wil niet zeggen dat je geen groeiaandelen kunt vinden in obscure sectoren waar nog nooit iemand van gehoord heeft, maar als je ziet dat een bepaalde markt of ontwikkeling “hot” is, dan is het logisch om daarin te zoeken naar pareltjes.

Industry leadership

De beste groeiaandelen opereren niet alleen in markten die hard groeien, maar zijn vaak ook de leiders in die high growth markets. Ook hier is Amazon weer een mooi voorbeeld van een industry leader in de e-commerce sector.

Goede (en dus gewilde!) producten en diensten

Omzet komt voort uit vraag. Dus als je als groeibedrijf een meer-dan-normale omzetgroei wil blijven laten zien, zal je ook een meer-dan-normale vraag moet blijven creëren voor je producten en diensten. Die vraag hangt uiteraard weer af van de kwaliteit van die producten en diensten.

Blijven innoveren

Innovatie is de brandstof voor groei. Hoe meer een bedrijf innoveert door nieuwe producten te ontwikkelen of door nieuwe marketingstrategieën om nieuwe markten aan te boren, hoe sneller dat bedrijf kan groeien.

Relatief hogere waardering

Niet alle kenmerken van groeiaandelen zijn positief. Een gezamenlijk kenmerk dat je als “slecht” zou kunnen bestempelen, is dat groeiaandelen vaak al een relatief hogere waardering hebben dan andere soorten aandelen.

Anders gezegd zijn hun Price-to-Earnings (P/E) Ratio en Price-to-Sales (P/S) Ratio hoger dan gemiddeld. Dit komt omdat beleggers bereid zijn om meer te betalen voor de kans op meer groei. En de meeste waarde van een groeiaandeel ligt niet in wat het vandaag maar morgen waard is.

Je hebt maar 1 goed groeiaandeel nodig

Laat het duidelijk zijn dat niet elk aandeel met bovenstaande kenmerken een winnaar zal zijn. Geluk speelt ook ook een rol, daar ben ik ook altijd eerlijk in. Ik bedoel, wie had er verwacht dat een studentje Facebook zou bedenken wat nu een van de machtigste bedrijven ter wereld is?

Wat ik zelf heel tof vind aan groeiaandelen is dat je maar een paar keer goed hoeft te “gokken” om succesvol te zijn.

In een portfolio met 20 aandelen hoef je maar 1 of 2 toppers te hebben om je totale investering x10 te laten gaan.

Maar de meeste mensen zijn er niet op getraind om dit soort kansen te spotten, zelfs niet als ze recht voor hun neus liggen.

Gelukkig hoef je geen universitaire studie te doen om beter te leren beleggen in groeiaandelen. Je hoeft zelfs geen expert te zijn in de sector waar je die volgende multi bagger probeert te zoeken. En je mag ook gewoon kijken naar de kansen die er nu op dit moment nog zijn. Een goed groeiaandeel kan zich ook al bewezen hebben en toch nog veel meer ruimte naar boven hebben.

Netflix is hier een mooi voorbeeld van. In 2012 hadden ze al behoorlijk wat abonnees en een bewezen concept. Als je toen had geïnvesteerd, had had je nu bijna 7.000% winst gehad. Maar ook als je vorig jaar pas was ingestapt, had je nu nog steeds 100% winst te pakken. Ook niet verkeerd lijkt me. 

Dit geldt ook voor een aandeel als Amazon. Dit zijn winnaars die voor je pensioen kunnen zorgen. Mijn punt is dat je niet heel ingewikkeld hoeft te doen om dit soort kansen te spotten. Gewoon je ogen openhouden en goed kijken naar de innovatieve bedrijven in sectoren waar supertrends in zichtbaar zijn. Daar kom ik zo op terug.

Hoe vind je de juiste groeiaandelen?

Nu je begrijpt van een groeiaandeel is en wat de kenmerken zijn, is het tijd om de hamvraag in deze gids te beantwoorden: 

Hoe vind je groeiaandelen om in te beleggen?

Allereerst is het belangrijk om te benadrukken dat er niet een enkele methode is om de juiste groeiaandelen te vinden. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Maar in mijn carrière als trader en belegger heb ik een simpele strategie ontwikkeld die mij helpt bij het vinden van kansrijke groeiaandelen.

De methode bestaat uit twee eenvoudige stappen:

  1. Vind supertrends die niet meer te stoppen zijn en de wereld compleet gaan veranderen.
  2. Vind de bedrijven binnen die supertrends die het meest innovatief zijn en de supertrend op grote schaal kunnen domineren.

Supertrends? Innovatief? Wat is dat allemaal? Komt ie…

Beleggen in supertrends

Denk aan de opkomst van e-commerce, de verschuiving van print naar digital advertising, de enorme toename in gebruik van mobiele apparaten of de recente supertrend in elektrische voertuigen.

Dit zijn trends die bepaald hebben hoe het er in de afgelopen 20 jaar aan toe ging in de wereld. We hebben in die 20 jaar ook best wel wat tegenslagen gehad in de markt, maar toch in het in bepaalde sectoren fantastisch…

  • E-commerce sales stegen wereldwijd met 1.200%
  • Uitgaven aan digital advertising stegen met 1.900%
  • De verkoop van mobieltjes steeg met 400%

Natuurlijk zag je in deze supertrends ook wel wat terugval door ruis van buitenaf, maar het stopte nooit. En dat is het hele ding. Door te beleggen in supertrends, investeer je in krachten die niet te stoppen zijn.

Om succesvol te worden met beleggen in groeiaandelen, moet je zorgen dat je deze supertrends zo vroeg mogelijk herkent. We willen investeren in opkomende supertrends voordat de rest wakker wordt en dat brengt risico’s met zich mee, want een trend wordt niet altijd een supertrend.

Maar als het lukt, kan het extreem hard gaan.

Hieronder een paar supertrends waar ik zelf naar kijk. Sommigen zijn al een tijdje aan hun opmars bezig en anderen staan nog in de kinderschoenen.

  • Waterstof energie
  • Kunstmatige intelligentie
  • Big data
  • Self driving
  • Genetische modificatie
  • Streaming diensten
  • Influencer marketing
  • Online gokken op sport
  • Space exploration
  • Plantaardig voedsel
  • Psychedelica (medische toepassing)

Maar lukraak beleggen in een supertrend maakt je nog geen succesvolle groeibelegger. Je moet nog een stap verder gaan en het kaf van het koren scheiden binnen die supertrend.

En daar komt stap 2 om de hoek kijken…

Beleggen in groeiaandelen die echt kunnen domineren

Opkomende supertrends trekken altijd nieuwe bedrijven en die zijn lang niet altijd interessant. Soms zijn het alleen lege hulzen om zoveel mogelijk geld op te halen en vervolgens de stekker eruit te trekken. Er is genoeg dumb money te vinden in supertrends dat (verblind door dollartekens!) alles koopt wat los en vast zit.

Kijk maar eens naar de Dotcom bubble!

Opkomende markten groeien op net als kinderen en worden uiteindelijk volwassen. Tijdens dit proces consolideert de markt zich meestal rond een paar enorm sterke en dominante spelers. De rest wordt gewoon uit de markt gedrukt.

Dus als jij een goede groeibelegger wil worden, heb je niet alleen genoeg aan het herkennen van supertrends. Je moet ook de beste bedrijven binnen die trend leren spotten.

Hoe doe je dat?

Door op zoek te gaan naar de meest innovatieve bedrijven binnen die sectoren. Want innovatie stelt bedrijven in staat om hard te groeien, concurrentievoordelen te ontwikkelen en uiteindelijk marktleider te worden.

Dus samengevat: Door te beleggen in de meest innovatieve bedrijven binnen de meest veelbelovende supertrends, maak je de meeste kans om een succesvolle groeibelegger te worden.

Waardeaandelen versus groeiaandelen

Met deze kennis kom je al een heel eind als je wil gaan beleggen in groeiaandelen, maar betekent dit dat je nu gelijk moet inloggen bij je broker om partij aandelen te gaan kopen?

Nog niet en ik zal uitleggen waarom.

Op dit vlak zal niet elke belegger het met mee eens zijn en kan ook vrij complex worden, maar op fundamenteel niveau draait het uiteindelijk om 1 ding:

Het rendement dat een bedrijf theoretisch betaalt aan zijn aandeelhouders om het risico te compenseren dat zij nemen door hun kapitaal te investeren… 

Oftewel de cost of equity.

Tijd om een beetje technisch te worden. Ik weet dat veel lezers hier af zullen haken (wat tegelijk de reden is dat de meeste beleggers het niet redden), dus als je nu doorpakt hoor je sowieso bij de toppers! 🙂

Cost of equity uitleg

Bedrijven moeten kapitaal van anderen aantrekken om te kunnen opereren en groeien. Beleggers die bereid zijn hun geld aan zo’n bedrijf te geven, willen natuurlijk beloond worden. 

Net zoals verhuurders huur voor hun huis vragen, zoeken kapitaalverschaffers rendement op hun geld dat in verhouding moet staan ​​tot het genomen risico.

De cost of equity kun je als volgt uitrekenen: 

Cost of Equity = Risk Free Rate + Equity Risk Premium

De risk free rate (risicovrije rente) is de rente die je kunt krijgen op risicovrije investering als een staatsobligatie. De equity risk premium is het extra rendement dat je nodig hebt om het risico te verantwoorden voor het investeren in een aandeel, waarvan het niet zeker is of het zal stijgen.

De cost of equity zal dus altijd mee schommelen met de rentes en de gezondheid van een economie. Als de rentes hoog zijn en de economische gezondheid slecht, dan zullen de risk free rate en equity risk premium beide hoog zijn. Dit resulteert automatisch in een hogere cost of equity.

De andere kant op werkt het net zo. Als de rentes laag zijn de economie draait op volle toeren, dan zullen de risk free rate en de equity risk premium laag zijn. Dit resulteert in een lagere cost of equity.

Waarom is dat belangrijk? Omdat de cost of equity de prijs van aandelen stuurt. Als het hoog is, is het heden belangrijker dan de toekomst en zullen waarde aandelen het beter doen. Als het laag is, is de toekomst belangrijker en doen groeiaandelen het weer beter.

Dus je zou de simpele conclusie kunnen trekken: Koop groeiaandelen als de cost of equity laag is en vermijd ze als als het hoog is.

Waarom technologie zo belangrijk is bij beleggen in groeiaandelen

Cost of equity is natuurlijk niet de enige factor die meespeelt bij het beleggen in groeiaandelen. Technologische veranderingen zijn ook erg belangrijk, misschien wel belangrijker.

De wereld staat niet stil en is voortdurend in beweging. Oude technologie wordt steeds sneller vervangen door nieuwe en bedrijven die baat hebben bij die nieuwe technologie (of het zelf hebben uitgevonden!) kunnen keihard groeien. Dat zijn bij uitstek de groeiaandelen waar je in wil zitten.

Dat wil niet zeggen dat bedrijven die nog in de die oude technologieën zitten failliet gaan. Het zou best zo kunnen zijn dat aandelen van die bedrijven ineens worden gezien als waardeaandelen.

De snelheid waarmee de technologie verandert is dus belangrijk voor beleggers in groeiaandelen. Hoe sneller het gaat, hoe harder groeiaandelen zullen stijgen en hoe beter ze het doen dan waardeaandelen. Ook hier geldt weer de andere kant van de medaille. Als de technologie zich traag ontwikkelt, zullen groeiaandelen minder hard stijgen en slechter presteren dan waardeaandelen.

Dat is een mooi bruggetje naar het volgende concept wat interessant is voor groeibeleggers…

The law of accelerating returns.

Hierin wordt de aanname gedaan dat technologische verandering steeds sneller zal gaan en exponentieel zal blijven groeien. Goed nieuws voor mensen die beleggen in groeiaandelen!

De wetten van Moore en Kurzweil

In de basis gaat de law of accelerating returns over het idee dat technologische veranderingen niet lineair zijn, maar exponentieel. Raymond Kurzweil heeft er veel over geschreven en het concept komt van Gordon Moore.

Het gaat dus over het steeds hogere tempo waarin technologische veranderingen zich voordoen. En dat is ook wel te zien!

In de jaren 70 was het internet nog science fiction en 30 jaar later was de helft van de Nederlandse huishoudens aangesloten. Denk daar maar eens over na. Het kostte ons duizenden jaren om het wiel uit te vinden en binnen 30 jaar lukte het ons om computers en het internet te ontwikkelen, die nu niet meer weg zijn te denken.

En als je naar vandaag kijkt en wat we er elk jaar aan nieuwe technologie bij hebben gekregen, is 30 jaar zelfs traag! Voor 2006 had nog nooit iemand een iPhone gezien of een film gestreamd via Netflix.

En het maffe is dat dit nog maar het begin is. De versnelling van technologische veranderingen zal blijven doorgaan. En zoals eerder gezegd zullen bedrijven die in lijn liggen met deze veranderingen ook sneller groeien, wat op zijn beurt weer zorgt voor stijgende aandelenkoersen van die bedrijven.

Als je dit leuk materie vindt, dan raad ik je aan om eens wat te lezen van Kurzweil. Hij is naast uitvinder ook futuroloog en veel van zijn voorspellingen komen uit. Dus als jij weet wat hij weet, dan kun je misschien de volgende trend in een vroeg stadium meepakken.

Dit vind ik zelf een heel tof boek:

Belangrijke tip! (niet alleen voor beleggen in groeiaandelen)

Je weet nu hoe je groeiaandelen kunt vinden en waar je op moet letten, maar er is nog een belangrijke tip die ik je wil meegeven als het gaat om beleggen in groeiaandelen…

Laat je niet afleiden en raak niet in paniek.

We gaan even terug naar ons verstand en waarom we willen investeren in supertrends. Als je naar de dominante aandelen kijkt die zich in die supertrends begeven, is goed te zien dat ze overeind blijven in een crisis en snel herstellen.

En toch zie je elke keer weer dat retailbeleggers massaal hun aandelen verkopen tijdens zo’n crisis. Amazon crashte tijdens de dotcom bubble, Apple donderde naar beneden in de financiële crisis, Facebook verloor bijna 40% toen Covid bekend werd…

En kijk nu eens waar die aandelen staan? Veel hoger dan voordat ze dumpten.

Ik zie het keer op keer. Amateurbeleggers verkopen hun aandelen tijdens een economische of sociale crisis. Ook hun groeiaandelen. Het zit in de psychologie van de mens. Eerst in paniek verkopen en dan pas vragen stellen. En vervolgens krijgen ze spijt, want een paar jaar later staan veel van die aandelen op een veelvoud van waar ze stonden voor de crash.

Als belegger in groeiaandelen moet je dus altijd je ogen op de bal houden. Niet af laten leiden en geen paniek. We hebben voor deze aandelen een langere horizon. Misschien kan je zelfs wat cash achter de hand houden om bij te kopen tijdens zo’n crash.

Bonus: Afkijken mag

Zelf zoeken en succesvol worden is natuurlijk het allerleukste, maar je kan ook inspiratie opdoen bij andere beleggers die zich al bewezen hebben.

Cathie’s Ark is bijvoorbeeld een leuke. Hier kun je precies zien wat er binnen de (uiterst succesvolle!) innovatieve ETF’s van Cathie Wood gebeurt. Inclusief alle aan- en verkopen.

Een aandeel dat momenteel op mijn radar staat is Aterian (ticker: ATER). Dit bedrijf kan de e-commerce markt volledig op zijn kop zetten en zit met een koers van $8.16 (op het moment van schrijven) rond de IPO prijs.

Pro tip: Koop nooit de tops of all time highs, wacht altijd op een dip. Dit geldt zeker voor bedrijven die kort geleden naar de beurs zijn gegaan.

Conclusie en motivatie

Zo, dat was een hele bevalling en ik hoop oprecht dat je er wat uit hebt kunnen halen. Wat groeiaandelen zijn, hoe ze werken, hoe je ze moet vinden en wanneer je ze moet kopen.

Terwijl je zoekt naar interessante groeiaandelen om in te beleggen, moet je de ruis wegfilteren en altijd naar het grote plaatje blijven kijken. Je zoekt naar innovatieve marktleiders in opkomenden supertrends. Als je dit doet ben je al een heel eind op weg naar dikke rendementen.

Je doel is uiteindelijk om (significant) de S&P 500 te verslaan. Anders kun je net zo goed elke maand een indexfonds kopen. Daar is natuurlijk niets mis mee. Research doen, trends bijhouden en actief beleggen is niet voor iedereen weggelegd.

Maar als jij bereid bent om hier tijd en energie in te steken dan liggen de echte mega rendementen op de loer. En je hebt maar 1 klapper nodig om de indexen te verslaan.

Als je in 2009 voor €10.000 aandelen Netflix had gekocht was dat nu ruim €1.5 miljoen waard geweest. Dat is een rendement van totaal 15.000% en jaarlijks 48% op je investering.

Deze kansen zijn er nu ook in de markt en dat zal altijd zo blijven. Ik ben van plan om op mijn Twitterkanaal wat meer aandacht hieraan te besteden, want ik merk dat er naast het traden ook wel behoefte is aan het opbouwen van een portfolio voor de langere termijn.

Bij de broker hieronder beleg je in groeiaandelen met 0% commissie en 0% beheerkosten.

68% van de retail beleggers verliest geld met de handel in CFD’s bij deze aanbieder. Overweeg of jij je het hoge risico op verlies kunt permitteren.

Mocht je vragen hebben stel ze dan gerust en ik zou het tof vinden als je dit artikel over beleggen in groeiaandelen zou willen delen.

Er wordt geen informatie, noch financieel advies met betrekking tot online handelen aangeboden via contact.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties